Ekonomik kriz kendini her alanda hissettirmeye devam ederken, 25 Haziran’da benzine 2 TL, motorin grubuna da 1,68 TL zam geldi. 29 Haziran itibariyle ise akaryakıta ikinci zam geldi. Yeni değişiklikle birlikte benzin ve motorin grubuna 13 kuruş zam geldi. Yeni zamlar minibüsçüleri zor durumda bıraktı.
Şehiriçi tam binişin 13,50 TL, öğrenci binişin ise 10 TL olduğu Van’da minibüs şoförleri, artan maliyetlerden dolayı giderlerini karşılayamadıklarını ve çalışamayacak duruma geldiklerini söyledi.
İPEK: ÇALIŞAMAYACAK DURUMA GELDİK
Van 2 Nolu Minibüs Kooperatif Başkanı Suat İpek, akaryakıta yapılan zamların birçok alanda yeni zam anlamına geldiğini belirterek, “Mazot, sanayi ve şoför gideri ve vergiler yüksek. Minibüsü çalıştıramayacak duruma geldik. Sabah işe başladığımız gibi 3 bin TL gider oluyor. Sorunun çözümü için vergilerin indirilmesi gerekiyor. Yine mazot fiyatı indiği zaman diğer her şeyin fiyatı da buna bağlı olarak düşer. Akaryakıtın pahalı olduğu yerde her şey kendiliğinden pahalı olur. Çünkü her şey akaryakıta bağlı” dedi.
GİDECEKLERİ YERE YÜRÜYORLAR
Ekonomik krizden dolayı yurttaşların minibüs parası veremeyecek duruma geldiklerini belirten İpek, “Eskiden bir araç günlük 15 sefer yaparken şuan 5 sefer yapabiliyor. Sadece bir şoförün SGK’si 7 bin TL. O kadar kazamıyoruz ki SGK primi yatıralım. Yıllık 4 kez vergi ve bandrol parası ödüyoruz. Zamlar yolcuları da etkiliyor, artık yolcu parasızlıktan minibüs kullanamıyor, gideceği yere yürüyor” diye konuştu.
Minibüs şoförlüğü yapan Muhammed Abi ise, günlük kazançlarını yakıta verdiklerini söyledi. Abi, “Ne biz ne de hak sahibi kazanmıyor. Yakıt zamları nedeniyle artık iş yapamaz duruma geldik. Şuan şehir içi ücret 13,50 TL. Bu fiyat bizi kurtarmıyor ve en az 20 TL olmalı. Sanayi ve diğer masraflarımız bizi zor durumda bırakıyor” ifadelerini kullandı.
MİNİBÜSLER SATILIĞA ÇIKARILIYOR
Minibüs şoförü Veysel Yazlık, kazanç olmadığı için minibüs hatlarının satılığa çıkarıldığını söyledi. Yazlık, “Yüksek giderden dolayı plaka sahibinin hiç kazancı olmuyor. Yollar çok kötü bu nedenle araçlarımız sürekli bozuluyor. Biz de artan maliyetten ve mazot fiyatı artışından dolayı belediyeye fiyat artış talebinde bulunacağız. Durakta bekleyen en az 10 minibüs sahibi hattını satılığa çıkartmış durumda” şeklinde konuştu.
BAKIM VE TAMİR GİDERLERİ ARTTI
Araç bakım ve tamir giderlerinin en az yakıt kadar arttığına dikkat çeken Yazlık, “Üç yıl önce bir aracın motorunu yenilemek 10 bin TL iken bugün 150 bin TL’yi geçmiş durumda. Bir lastiğin en kötüsü 3 ila 4 bin TL arasında değişiyor ve yıllık iki kez lastiklerimizi değiştirmek zorunda kalıyoruz. Yine önceki yılarda aracın yağ bakımı 300 ile 400 TL iken şuan ise 3 bin TL civarında. Bir öğrencinin okulla gidip gelmesi yaklaşık günlük olarak 30 TL. Bunun yanında yeme içmesi var. Bir evde 3-4 öğrenci olsa ve çalışan kişi de asgari ücret alsa bu insan gıda ihtiyacını bile karşılayamaz” diyerek zamların hem kendilerini hem de yurttaşları zor durumda bıraktığını söyledi.
Minibüs şoförlerinden Şiyar Kaba ise, her zam haberinin ardından minibüs kullanma sayısında da düşüş yaşandığını belirterek, “İki yıl öncesiyle kıyaslandığında büyük bir fark var. Bir ailede günlük olarak 5 kişi şehiriçini kullanırsa yaklaşık 4 bin TL’ye mal oluyor. Mazot pahalandı mı her şeye zam geliyor. Burada kimse para kazanmadığı için hat sahipleri hatlarını kiraya veriyor” ifadelerini kullandı.