Van'ın Bahçesaray ilçesinde yaşanan ve şuana kadar 39 kişinin yaşamını yitirmesine, 100'den fazla kişinin yaralanmasına neden olan çığ felaketi hem ihmaller zincirini hem de yıllardır hükümetin propaganda aracı haline getirilen yol ile ilgili güvenlik önlemlerini bir kez daha gündeme getirdi. Van'da "9'uncu gezegen" olarak adlandırılan ve yıllardır aynı yolda yaşanan çığ felaketleri ve kazalara bugüne kadar bir çözüm getirilmezken, Bahçesaray yolunun birçok noktasında yapılması gereken kar tünelleri ise sadece bir noktada yapıldı. 

YILDIRIM: YOLU DA BAHTI DA HEP AÇIK KALACAK

Her seçim dönemi hükümetin gündemine olan ancak 2014 yılında yapımına başlanan ve 2016 yılında tamamlanan Karabet Geçidi (Qerapêt) Türkiye'de yapılan ilk kar tüneli olarak lanse edilerek yıllarca propagandası yapıldı. Dönemin Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, yapılan tünelin Kanada modeli 'kar tüneli' sistemi olduğunu belirterek, "Bahçesaray'ın yolu da bahtı da artık hep açık olacak" demişti. 

Van'da 42 kişinin can verdiği yolun yolcuları: Sevdiklerimizle vedalaşıyoruz Van'da 42 kişinin can verdiği yolun yolcuları: Sevdiklerimizle vedalaşıyoruz

İKİ TÜNEL DAHA YAPILACAKTI AMA...

Yine dönemin Van Valisi Münir Karaloğlu, son yıllarda Türkiye'nin ekonomik anlamda büyük bir ivme kazandığını belirterek, 2 kilometrelik çığ tünelinin hayata geçmesiyle Bahçesaray yolunun yaz-kış açık kalacağını iddia ederek, "Bahçesaray ilçemiz bundan böyle karda ve kışta yolları ulaşıma sürekli açık olan bir ilçemiz haline gelecek. İnşallah kar tünelleri bittiğinde artık Bahçesaray'ın yazı da, kışı da önce tabi Allah'a, sonra da Van'a bağlı olacak" demişti. Yine ikinci çığ felaketinde yaralı olarak kurtulan dönemin AKP Van Milletvekili Gülşen Orhan, Şubat 2018'de yaptığı açıklamada Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın talimatıyla Bahçesaray yoluna 9 kilometre uzunluğunda iki yeni tünel yapılacağını söylemişti. Ancak aradan iki yıl geçmesine rağmen söz ettiği projeler ile ilgili tek bir çivi bile çakılmadı. 

İHMALLER ZİNCİRİ

Yine yaşanan çığ felaketinin ardından hem arama çalışmaları hem de bölgede ikinci bir çığın yaşanıp yaşanmayacağına ilişkin hiçbir önlem alınmaması yaşanan ihmali de gün yüzüne çıkarırken, özellikle ilk çığdan sonra yapılan arama-kurtarma çalışmalarına yüzlerce kişinin kürek ve kazmalarla dahil olması, ağır tonajlı araçların alana yığdırılması da önemli ihmallerin başında yer alıyor. 

'O GÜZERGAHA 50 TÜNEL  YAPILMASI GEREKİYOR'

İnşaat Mühendisleri Odası (İMO) Van Şube Başkanı İsmet Bilmez, neredeyse her kış Bahçesaray yolunda çığ olaylarının yaşandığını ancak buna ilişkin bir türlü yeterli önlemin alınmadığını söyledi. Bahçesaray yoluna en az 10 tünelin yapılması ve yolun sürekli karayolları ekipleri tarafından kontrol edilmesi gerekirken bunun yapılmadığını anlatan Bilmez, "Bu yolda yıllarca propagandasını yaptıkları sadece bir tünel yapıldı. Tünelin yapıldığı yer o yolda çığ riskinin diğerlerine göre az olduğu yerlerden biri konumunda. Yine her seçim öncesi oraya daha fazla tünellerin yapılacağı söyleniyordu ama maalesef tek bir adım dahi atılmadı. Yani Bahçesaray yolunda irili ufaklı 50'den fazla tünel yapılması gerekiyor. Karadeniz'deki dağların altında tüneller geçirdiğini söyleyen bir iktidar Bahçesaray yoluna kar tünellerinin yapılmasını bilmiyorlar mıydı?" dedi. 

'İHMALLERİN EN AĞIR SONUCUNU YAŞADIK'

İnsanların ölümüne neden olan çığ faciasında çok önemli ihmallerin ortaya çıktığını ifade eden Bilmez, "Bahçesaray bilinmeyen bir yer değil ki. Ama maalesef iktidar burayı görmezden geldi ve bugün bu ihmalin en ağır sonuçlarını yaşadık. Özellikle ikinci çığda bu kadar insanın yaşamını yitirmesi tam bir ihmaldir. Birinci çığdan sonra hiçbir doğa koşulu gözetilmeden ve inceleme yapılmadan orada arama kurtarma çalışması yapılıyor. Bu arada kazma ve küreğini alan herkes oraya gidip kurtarma çalışmalarına katılıyor. Yine yüzlerce asker, korucu ve ağır tonajlı araçlar da oraya götürülüyor. Arama çalışmaları çığ riskine rağmen ağır tonajlı iş makineleriyle yapılıyor. İlk çığ oluştuktan sonra uzman ekiplerin gelmesi ve orada arama yapılıp yapılmayacağına ilişkin rapor vermesi gerekiyordu. Çığ bölgelerinde böyle bir arama çalışması yapılamaz ve yapılmamalıydı. Bu durumlar çok ince bir hesap gerektiriyor. Uzman olmayanları oraya yığarsanız sonucu da böyle vahim olur. Yaz aylarında dahi güçlükle gidilen bir yolda çığ tehlikesine karşı önlem alınmaması büyük bir ihmalin sonucudur. O bölgede kar tünelleri olsa, yada Karayolları çığ tehlikesine karşı o yolu kapatsa belki böyle bir ağır sonuç yaşanmayacaktı" dedi.