İnternetin hayatımıza girmesiyle birlikte online oyunlar, forumlar ve sosyal medya platformları gibi sanal ortamlar hızla çoğaldı. Bu ortamlar bir araya gelmek, bilgi paylaşmak, eğlenmek ya da Casinoper gibi sitelerden para kazanmak için harika fırsatlar sunsa da, olumsuz yönleri de var. Bunlardan biri de online topluluklarda sıkça rastladığımız toksisite ya ta toksik davranışlar.

Peki, toksisite tam olarak nedir? Toksisite, çevrimiçi olarak diğer insanlara karşı olumsuz, alaycı veya saldırgan davranışları ifade eder. Bu davranışlar sözlü taciz, hakaret, dışlama, oyun sabote etme, "mobbinge" uğratma (grupça taciz) ve hatta tehditlerden oluşabilir. Online oyunlarda ise sıklıkla karşılaştığımız toksisite örnekleri, oyuncuların birbirlerine bağırıp çağırması, küfür etmesi, takım çalışmasına engel olması ve oyunu sabote etmeye çalışmasıdır.

Toksik Davranışlara Neden Olan Duygular Neler?

İnternet kullanıcısıysanız toksik davranışlara mutlaka ya maruz kalmış ya da görmüşsünüzdür. Gönderilerin altına yapılan hadsiz ya da nefret içeren yorumlar, empati kuramayan insanların söyledikleri toksik davranışlara birer örnek. Bunların altında yatan farklı nedenler ve duygu durumları olabilir. Sonuç olarak mesul olduğunuz yegane kişi kendinizsiniz. Akıl sağlığınızı ve oyunun işkenceye dönmesini engellemek için bu duyguları tanımak, toksik davranışlarda bulunanları tespit etmek önemli. Birkaç duyguyu aşağıda tanımlıyoruz.

Bursa Orhangazi'de 'Sokak Hayvanları Rehabilitasyonu' için temel atıldı Bursa Orhangazi'de 'Sokak Hayvanları Rehabilitasyonu' için temel atıldı
  • Öfke: Öfke, en sık karşılaşılan olumsuz duygulardan biridir. Kaybedilen bir oyun, takım arkadaşının hatası veya haksız bir durum öfkeye yol açabilir. Öfkeyle hareket etmek ise, yukarıda bahsettiğimiz toksik davranışlara neden olabilir.
  • Hüsran: Oyun beklentilerimizi karşılamadığında veya haksız bir yenilgi aldığımızda hüsrana uğrarız. Bu hüsran, öfkeye dönüşerek toksik davranışlara yol açabilir.
  • Kıskançlık: Rekabet maalesef ülkemizde yoğun şekilde aşılanan bir kavram. İlkokuldan üniversitesine oradan kariyerine kadar her alanda bunu deneyimliyoruz. Oyun oynarken de takım arkadaşının daha iyi performans göstermesi bazıları için kıskançlık vesilesi oluyor. Rekabete tahammül edemeyenl kişiler bu tolerans düşüklüğünü kıskançlıkla ortaya koyuyorlar.
  • Kendini Kanıtlama İhtiyacı: Bazı oyuncular, aile ya da arkadaşlarından göremedikleri onaylanma ve sevilme ihtiyaçlarını online ortamda kendilerini kanıtlayarak kapatmak istiyorlar. Bunu da diğer oyuncuları aşağılayarak veya kibirli davranarak yapıyorlar. Kendilerini üstün göstermeye çalışan biriyle karşılaştığınızda, bu duruma tolere etmek zorunda değilsiniz.

Toksisiteden Kaçınmak İçin Neler Yapabilirsiniz?

Online oyunlarda ve diğer online topluluklarda toksik davranışları azaltmak için yapabileceğiniz şeyler var:

  • Sakin Kalın: Oyun sırasında sinirlenmek ve öfkeyle hareket etmek kolaydır. Ancak, derin bir nefes almak ve sakinleşmeye çalışmak, toksik davranışları önleyebilir.
  • Kazanmak Her Şey Değildir: Online oyunların temel amacı eğlenmektir. Kazanma hırsıyla yanıp tutuşmak, keyfi kaçırabilir ve toksisiteye yol açabilir. Kaybetmeyi bir öğrenme fırsatı olarak görmek daha sağlıklı bir yaklaşımdır.
  • Empati Kasınızı Geliştirin: Bunu hayata geçirmek diğer tüyolardan daha zor. Genellikle herkes kendini haklı gördüğü için kendini karşındakinin yerine koyma alışkanlığımız biraz zayıf. Yine de rakibinizin de sizin gibi biri olduğunu akılda tutarak hata yapma özgürlüklerine sayg gösterin. Oyun dışında da mücadele veren insanların başka sorunları olabilir.Empati kurmak, öfke ve hüsran gibi duyguları kontrol altına almanıza yardımcı olacaktır.
  • Mutlu Olmaya Odaklanın: Online oyunları eğlence kaynağı olarak kullanın. Oyun oynamaktan keyif almıyor ve sürekli sinirleniyorsanız, ara verin veya farklı bir oyun deneyin.

Online ortamlar eğlenceli ve bilgilendirici olabilir. Ancak, toksik davranışlarla mücadele etmek hepimizin sorumluluğundadır. Yukarıdaki adımları takip ederek, hem kendinizi toksik davranışlardan koruyabilir hem de online toplulukları herkes