Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği’nde köklü değişikliklere gitti. Resmi Gazete’de yayımlanan yeni düzenlemelerle, devamsızlık süresini dolduran öğrenciler derslere katılamayacak, sınavlara giremeyecek ve başarı belgesi alamayacak. Ayrıca, merkezi sınavla öğrenci alan okulların belirlenmesi süreci yeniden yapılandırılırken, mesleki ve teknik eğitimde sektöre entegre modeller getirildi. Öğretmenlerin görev yetkileri de güncellenerek, engelli öğretmenlere yönelik kolaylıklar sağlandı.

Devamsızlık Sınırını Aşan Öğrencilere Yeni Kurallar

Yeni düzenlemeye göre, devamsızlık süresini dolduran öğrenciler derslere devam edemeyecek, sınavlara giremeyecek ve teşekkür, takdir, onur veya üstün başarı belgesi alamayacak. Öğrenim hakkı bulunan öğrenciler, bir sonraki eğitim öğretim yılında eğitimlerine devam edebilecek. Ancak öğrenim hakkı bulunmayan öğrenciler, açık öğretim lisesi, mesleki açık öğretim lisesi veya mesleki eğitim merkezine yönlendirilecek. Mesleki eğitim merkezi öğrencilerinin teorik derslerdeki devamsızlık süresi, toplam ders saatinin altıda birini geçemeyecek. Devamsızlık nedeniyle başarısız sayılan öğrencilerin, ilgili işletmelerle sözleşmeleri feshedilecek ve sigorta çıkışları yapılacak.

Merkezi Sınavla Öğrenci Alan Okullara Yeni Düzenleme

Merkezi sınav puanıyla öğrenci alan okulların belirlenme süreci yeniden yapılandırıldı. Bu kapsamda, “Merkezi Sınav Puanıyla Öğrenci Alan Okul İl Değerlendirme Komisyonu”, “Merkezi Sınav Puanıyla Öğrenci Alan Okul İl Teklif Komisyonu” ve “Merkezi Sınav Puanıyla Öğrenci Alan Okul Bakanlık Tespit Komisyonu” oluşturulacak. Bu komisyonlar, ilgili okulların adaylık süreçlerini inceleyerek değerlendirecek ve uygun görülen okullar, bakanlık onayına sunulacak.

Bünyesinde ortaokul bulunan merkezi sınav puanıyla öğrenci alan okulların ortaokul kısmına öğrenci alımı, yazılı veya sözlü sınav sonucuna göre yapılabilecek. Ayrıca, bu okullar her yıl izleme ve değerlendirmeye tabi tutulacak. Gerekli başarıyı gösteremeyen okullar, merkezi sınavla öğrenci alma kapsamından çıkarılabilecek.

Mesleki ve Teknik Eğitimde Sektöre Entegre Modeller

Mesleki ve teknik eğitim kurumları, bölge okulu, ihtisas okulu, sektör içi ve sektöre entegre okul olarak belirlenecek. Sektöre entegre okullara, 9 ve 10’uncu sınıflarını farklı okullarda tamamlayan öğrenciler, 11’inci sınıftan itibaren nakil yoluyla geçiş yapabilecek. Öğretmen ve yöneticilerin mesleki yeterliliklerini artırmak amacıyla Milli Eğitim Akademisi’nde eğitim almaları zorunlu hale getirildi.

Öğretmenlerin Görev ve Yetkilerinde Yenilikler

Engelli öğretmenler ve engelli yakını olan öğretmenlerin ders programları, engel durumları göz önünde bulundurularak düzenlenecek. Beden eğitimi dersine katılamayacak öğrenciler için resmi sağlık kuruluşlarından alınan rapor zorunlu hale getirildi. Ayrıca, öğrenci gelişim dosyası uygulaması getirildi. Bu kapsamda öğrencilerin akademik gelişimi ve sosyal sorumluluk projeleri, dijital olarak kayıt altına alınacak.

Öğrenci Nakil ve Yerleştirme Sürecinde Kolaylıklar

Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü Nedir? Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü Nedir?

Yetenek sınavıyla öğrenci alan güzel sanatlar ve spor liselerine kayıt hakkı kazanan ancak sınıf açılmaması nedeniyle kesin kayıt yaptıramayan öğrenciler, başka okullara yerleştirilebilecek. Ayrıca, öğrencinin veya velisinin can güvenliği riski, doğal afet, velinin kamu görevine atanması gibi zorunlu hallerde öğrenciler, kontenjan şartı aranmaksızın farklı okullara nakledilebilecek.

Dijitalleşme ve İş Birliği Protokolleri

Döner sermayeye sahip okullarda kalfalık ve ustalık belgeleri dijital ortamda düzenlenecek ve e-Devlet sistemine aktarılacak. Belgelerin fiziksel olarak basılmayacağı, ancak isteyenlerin e-Devlet üzerinden yazdırabileceği belirtildi. Ayrıca, okullarda öğretim programlarının geliştirilmesi, öğretmenlerin hizmet içi eğitimleri ve eğitim ortamlarının iyileştirilmesi amacıyla yükseköğretim kurumları, belediyeler, işletmeler ve sivil toplum kuruluşlarıyla iş birliği protokolleri imzalanabilecek.

Bu kapsamlı değişikliklerle, MEB’in eğitim sisteminde modern ve ihtiyaçlara uygun bir yapı oluşturma hedefi öne çıkıyor.