TBMM’de düzenlenen kongreye Milli Eğitim Bakanı Nabi Avcı, Türkiye Zeka Vakfı Başkanı Emrehan Halıcı, milletvekilleri ve diğer konuklar katıldı. Milli Eğitim Bakanı Nabi Avcı yaptığı konuşmada, Türkiye özel yetenekli çocukları eğitimi konusunda dünyada ilk ve öncü uygulamalardan birisinin Enderun Mektepleri olduğunun altını çizerek, tüm dünyada özel yetenekli bireylerin eğitiminin 1960’lı yıllardan sonra hızlandığının görüldüğünü ifade etti.
Avcı, fen liseleri, güzel sanatlar ve spor liselerinin üstün yetenekli öğrencilere eğitim verdiğini kaydederek, 1980, 1990’lı yıllara gelindiğinde Türkiye’de Bilim ve Sanat Merkezleri açıldığını hatırlattı. Avcı, “İlki 1995 yılında Ankara’da açılan Bilim ve Sanat Merkezilerinin sayısı bugün 66 ilde 74‘e ulaşmıştır. Bilim ve Sanat Merkezlerinde okul dışı zamanlarda eğitim gören öğrencilerin sayası yaklaşık olarak 15 bin civarındadır” şeklinde konuştu.
Stratejik planın gelecekteki bilim adamlarını, sporcu ve sanatçılarının yetiştirilmesi çalışmalarında önemli bir aşama olacağını belirten Avcı, “Yeryüzündeki büyük icatlar, Sayın Başbakanın vurguladığı gibi aklın sivri ucunda yaşayan büyük zekaların özel yeteneklerin ürünüdür. Her yüz bebekten iki tanesi bu potansiyele sahiptir. Bize düşen bu çocuklarımıza ulaşmak, onlara potansiyellerinin en üst düzeyde kullanacakları imkan ve fırsatları sağlamak. Her yaşta bireylerin özel yeteneklerini önce fark edilmesini sonra da geliştirilmesini sağlamaktır” dedi.
Türkiye Zeka Vakfı Başkanı Emrehan Halıcı, üstün zekalı çocuklarla ilgili gelişmeler yaşandığına dikkat çekerek, Türkiye Büyük Millet Meclisinde Üstün Yetenekli Araştırma Komisyonu ve Bilim ve Teknoloji Yüksek Kurulunda konuyla ilgili strateji oluşturma kararı alındığını ifade etti. Halıcı, “Şu an hayal bile edemediğimiz gelişmelere çocuklarımız ve torunlarımız tanıklık edecek. Bugün dedelerimizin hayal edemediklerine bugün bizim tanık olduğu gibi. Bu gelişmelerin çok az sayıda üstün yetenek ve zekaya sahip olan insanlar olacaktır” ifadelerini kullandı.
Üstün zekanı ve yeteneğin sadece derslerdeki başarıyla değerlendirildiğini kaydeden Halıcı, “Bunun doğru olmadığını düşünüyoruz. Leonardo Da Vinci, Bell, Bill Gates gibi isimlerden birçoğu eğitim hayatlarında önemli bir başarı göstermemişlerdir. Önemli olan bilime, teknolojiye, sanata katkı yapabilecek beyinlerin olabildiğince erken yaşta tespit edilebilmesi ve yönlendirilmelidir” şeklinde konuştu.
Halıcı, üstün zekalı öğrencileri okullara kazandırmak için reforma ihtiyaç olduğunun altını çizerek, “Bilim, teknoloji, sanat üretimini hedef alacak böyle bir reformun temel bilgisi düşünen, sorgulayan, zekanın ve yeteneğin önemini bilen, bunları geliştirmek için sürekli çaba sarf eden yaratıcı insanlar bunun öğesidir” şeklinde konuştu.